آیا امام سجاد علیه السلام از ابابکر و عمر تمجید و تعریف نموده اند ؟



پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

آیا امام سجاد علیه السلام از ابابکر و عمر تمجید و تعریف نموده اند ؟

توضیح سوال : حضرت مولانا عبدالمجید مرادزهی از اساتید دارالعلوم شهر زاهدان در یک بحثی عنوان داشتند که در کتاب کشف الغمة اربیلی جلد ۱ صفحه ۷۸ حدیثی آمده است به این مضمون که گروهی از مردم ایران خدمت حضرت زین العابدین رضی الله عنه رسیدند و از ابابکر و عمر بدگویی کردند ، آن حضرت در پاسخ آنان فرمودند : یخرجهم من دیارهم و این یعنی تمجید از حضرت عمر و حضرت ابوبکر رضی الله عنهما پس بهتر است شیعه بی خود بر صحابه خرده گیری نکند و بیشتر دقت کنید . پاسخ شما چیست؟

پرسشگر : میرزائی

پاسخ :

دوست عزیز سلام

ضمن تشکر از ارتباط شما با مرکز پاسخگویی به شبهات دینی ، پاسخ شما بدین شرح می باشد :

این روایتی که شما اشاره کردید در جلد ۱ صفحه ۷۸ نیامده است ، بلکه در جلد ۲ صفحه ۲۹۱ در کتاب کشف الغمه اربیلی وجود دارد که برای روشن شدن مطلب اصل روایت را ذکر میکنیم :

قال سعید بن مرجانة کنت یوما عند علی بن الحسین فقلت سمعت أبا هریرة یقول قال رسول الله ص من أعتق رقبة مؤمنة أعتق الله تعالى بکل إرب منها إربا منه من النار حتى أنه لیعتق بالید الید و بالرجل الرجل و بالفرج الفرج فقال علی ع أنت سمعت هذه من أبی هریرة فقال سعید نعم فقال لغلام له أفره غلمانه و کان عبد الله بن جعفر قد أعطاه بهذا الغلام ألف دینار فلم یبعه أنت حر لوجه الله تعالى

و قدم علیه نفر من أهل العراق فقالوا فی أبی بکر و عمر و عثمان رضی الله عنهم فلما فرغوا من کلامهم قال لهم أ لا تخبرونی أنتم المهاجرون الأولون الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أَمْوالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً وَ یَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ قالوا لا قال فأنتم الَّذِینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فِی صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ قالوا لا قال أما أنتم قد تبرأتم أن تکونوا من أحد هذین الفریقین و أنا أشهد أنکم لستم من الذین قال الله فیهم وَ الَّذِینَ جاؤُ مِنْ بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونا بِالْإِیمانِ وَ لا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا أخرجوا عنی فعل الله بکم .

کشف الغمه ، اربیلی جلد ۲ صفحه ۲۹۱

در سند روایت این حدیث دو نفر به نام های سعید بن مرجانة و ابوهریره آمده است :

۱٫در مورد جناب سعید بن مرجانه :

جناب ابن حجر عسقلانی در تهذیب التهذیب در مورد وی می نویسد : سعید بن مرجانة یروی عن علی بن حسین وعنه إسماعیل بن أبی حکیم وأهل المدینة مات سنة ۱۲ ومرجانة أمه وعبد الله أبوه ولم یسمع من أبی هریرة شیئا ویکفی من بیان تناقض هذا الکلام حکایته

سعید بن جبیر از علی بن حسین روایت کرده است ، و از او ، اسماعیل بن ابی حکم نیز روایت کرده است ، او اهل مدینه بود و سال دوازدهم از دنیا رفت و مرجانه مادرش بود و عبدالله پدرش بود و او از ابوهریره چیزی نشنیده است و همین که از وی چیزی نشنیده است باعث شده است که کلامش بی اعتبار باشد و این برای تناقض کلام او کفایت می کند .

تهذیب التهذیب جلد ۴ صفحه ۶۹ چاپ دار الفکر بیروت ۱۴۰۴

نکته مهم در این مطلب این است که سعید بن مرجانه می گوید از ابوهریره شنیدم در حالی که جناب ابن حجر عسقلانی میگوید او از ابوهریره چیزی نشنیده بود و این یعنی تناقض در کلام .

۲٫ابوهریره :

 دشمنی و کینه توزی ابوهریره با اهل بیت علیهم السلام مسأله ای واضح و روشن است حال به بررسی شخصیت وی می پردازیم :

الف : حضرت علی علیه السلام در مورد ابوهریره می فرمایند: ألا إنّ أکذب الناس أو قال: أکذب الأحیاء علی رسول الله أبوهریرة الدئسی

دروغ گو ترین مردم (دروغ گوترین زنده ها)، نسبت به پیامبر، ابوهریره است .

بن ابی الحدید معتزلی، عزالدین ابو حامد، شرح‏نهج‏البلاغة، ج ۴، ص ۶۸، ناشر کتابخانه عمومی آیت الله مرعشی نجفی، سال ۱۳۳۷، چاپ اول

حال که امیرالمؤمنین علیه السلام و الصلاة چنین تعبیری در مورد ابوهریره دارد آیا میتوان به حدیثی که راوی آن ابوهریره باشد اعتنا کرد ؟؟؟

ب : عایشه نیز بارها اورا دروغگو دانسته و بسیار احادیثی را که از رسول خدا(ص) نقل کرده ، رد نموده و یکبار با زشت شمردن کار به او گفت : کی شنیدی که پیامبر اینگونه سخن بگوید ؟ ابوهریره به عایشه گفت : تو به جای شنیدن حدیث از رسول الله(ص) ، سرگرم آینه و سرمه دان و حنا بودی . هنگامی که عایشه بر دروغگو دانستن او پافشاری کرد و او را رسوا نمود ، مروان بن حکم پا در میانی کرد ، و صحت و درستی حدیث را مورد ارزیابی قرار داد ، در این هنگام ابوهریره اعتراف کرد و گفت : من آن را از پیامبر خدا نشنیدم ، بلکه از فضل بن عباس شنیدم .

صحیح بخاری جلد ۲ صفحه ۲۳۲ باب الصائم یصبح جنبا و موطأ امام مالک جلد ۱ صفحه ۲۹۰ حدیث ۱۱

نتیجه : اولا روایت خبر واحد است که اکثر روایت در کتاب کشف الغمه از کتب اهل سنت است ، آیا با این که خبر واحد و مرسل و راویان آن مشکل دارند میتواند صحیح باشد؟؟؟

آیا بازهم می توان به روایت این دونفر ، یعنی سعید بن مرجانه و اوهریره با این اوضاع و افتضاحاتی که در تاریخ به بار آورده اند تکیه و اعتماد کرد؟؟؟

موفق باشید

بخش شبهات اهل سنت و وهابیت

رونوشت : http://ww2.shobhe.ir/1392/01/q71/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: آیا امام سجاد علیه السلام از ابابکر و عمر تمجید و تعریف نموده اند ؟,
ن : علی حسین زاده
ت : سه شنبه 20 فروردين 1392


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.